Sazetak prijedloga za uvodjenje Individualnog Poslovnog Poreskog Broja (Dokument Broj 1)
Definicije:
Individualni Poslovni Poreski
Broj (IPPB) bi bio jedinstveni broj
ili alfanumericki niz koji bi drzava dodjelila gradjaninu u svrhu obavljanja
poslova i evidentiranja poreskih pristojbi.
Postojece stanje:
Broj nezaposlenih u FBIH za
period 2018-2020 nije prelazio prag
ispod 300 000 [1].
Otvaranje obrta koje daje pravo gradjaninu na samozaposljavanje moze biti
jednostavno ili komplicirano zavisno od opcine do opcine. Cinjenica je da
postoje procedure i placanje pristojbi koje opet mogu zavisiti od opcine do
opcine. Uz to osobe koje pocinju start-up-om jedva mogu zaraditi sebi placu u
pocetku. Pri tome svakog mjeseca moraju izdvojiti od 30 do 200 KM za vodjenje
knjigovodstva [2].
I to nisu jedini troskovi. Pored toga postoje dodatni troskovi i ukupno cak
dostizu do 500KM mjesecno [3].
Postavjja se pitanje sto uradit u situacijama kada obrtnik ima poslvnih
problema? Kao primjer se moze navesti
period COVID-19. U mnogim slucajevima obrtnici su zatvarali radnje i odlazili.
U publikaciji [4]
se navodi niz preporuka koje je Vlada FBIH donjela u cilju rasterecenja postojece
situacije. No da li bi takve mjere bile ucinkovitije da je sam sustav
organiziran fleksibilnije ? Misljenje ovog dokumenta je da bilo kakve ekonomske
mjere budu ucinkovite i sama globalna organizacija gospodarstva jednog drustva
treba biti jednostavna.
Bez ulaska u detalje treba pomenuti i regulativu uvedenu u poreski sustav
2018 a vezanu za Freelance poslove kojim sami Freelance autori imaju prava obaveze
obavljanja povremenih poslova [5].
Uvod:
Politicki prijedlozi, cak i
prijedlozi sa malim promjenama izazivaju strah, ljubomoru I sumnje. Negativni
osjecaji kreiraju otpor za usvajanje prijedloga. I to su samo psiho-socioloski
faktori koji utjecu. Pored njih tu su i pretpostavke za finansijsku realizaciju
i neophodan ljudski kapacitet. Ovaj dokument je samo to sto jeste prijedlog za
razmatranje. Dakle ne posjeduje bilo kakve analize troskova, koristi i rizika
uvodjenjem IPPB-a. Motiv za njegovo objavjivanje je da se gospodarski model preustroji
u fleksibilniju strukturu.
Kako navodi DeBono, moramo biti
motivirani da dizajniramo jednostavnost [6].
Mogu se godine provest analizirajuci proslost, ali ono sto se mora jeste naci
odgovor kako dizajnirat buducnost. A buducnost ce izvjesno biti neizvjesna i komplicirana.
Ipak nesto sto ostaje trajno i vazi u svim vremenima jeste sposobnost drustva
da se bolje od ostalih nametne, snadje ili adaptira na promjenjene okolnosti u
kojem postoji. Profesor C.Megginsona je tako interpretirao njegovo razumjevanje
C.Darwinovog Opstanka Vrsta u govoru na State University Luisiana 1963 godine [7].
Navedena rijec bolje bi se moglo
zamjeniti sa brze od ostalih.
Dakle, sto se brze od ostalih
moze uraditi da bi se drzava ili njeni djelovi mogli pojavit kao kompetitivni i
kompetentni na medjunarodnoj sceni?
Ovaj document predstavlja ideju
koja bi dovela do oslobadjanja ljudskog potencijala ovisnosti o socijalnim
sluzbama. Obecanje se sastoji u davanju prilike da gradjani koji su trenutno
nezaposleni ostvare svoj talenat u punoj snazi predstavljajuci njihovo znanje i
sposobnosti kroz prezentaciju njihovih proizvoda ili usluga trzistu a da ih pri
tome drzavna birokracija ne ugusi nepotrebnim propisima i nametima.
Ocekivanja:
·
Eliminacija ili minimizacija crnog trzista
·
Eliminacija ili minimizacija nezaposlenosti
·
Reduciranje korupcije
·
Transparentnost u poslovanju
·
Rasterecenje ekonomije
·
Smanjenje antagonizma izmedju privrednika I drzavne
administracije
·
Osnazenje pomoci drzave samostalnim
privrednicima
·
Lakse vodjenje statistickih analiza
·
Centralni nadzor poslovnih transakcija od strane
drzavne (domace) banke
· Razvoj novih oblika biznisa i informacionih rjesenja koji bi nadopunjavali IPPB sustav
Prava:
·
Gradjanin ima pravo na zaposlenje.
·
Gradjanin ima pravo da samog/samu sebe zaposli i
samostalno obavlja rad.
·
Gradjanin ima pravo za pojednostavljenu
administraciju pri obavljanje samostalnih poslova.
·
Svi gradjani imaju jednaka prava na pomoc drzave
u vodjenju poslova.
Prijedlog:
·
Svaki punojetni gradjanin bi dobio IPPB.
·
Formirala bi se IPPB Gradjanska Banka (IPPB-GB ili bi se koristili resursi
postojece Centralne Banke CB – (ako je moguce naci dogovor na nivou BiH).
·
IPPB-GB
bi otvarala bankovni racun svakom gradjaninu po stjecanju punoljetstva.
·
Preko IPPB-GB
racuna bi se obavljale poslovne transakcije sa IPPB identifikacijom.
·
IPPB-GB
bi mogla delegirati poslove nadzora nad IPPB transakcijama privatnim i stranim
bankama.
·
Gradjanin bi sve poslovne transakcije obavljao
uz navode IPPB identifikacije.
·
Gradjanin bi dobio pravo izvrsenja medjunarodnih
transakcija kupovine sredstava neophodnih za rad.
·
Gradjanin bi dobio pravo izvrsenja naplate
usluga ili trgovine izvrsene prodajom na medjunarodnom trzistu putem bankovnih
transakcija navodeci IPPB.
·
Doprinosi za zdravstveno ili penzioni fond bi
automatski bili povlaceni kao postotak od uplacenih sredstava po zavrsenom
poslu ili prodaji.
·
Doprinos za zdravstvo bi imao maksimalnu vrijednost
izracunatu za cjelu godinu. Po ispunjenju obaveza za zdravstveno osiguranje
Banka ne bi povlacila daljnja sredstva od uplata za tu svrhu.
·
Doprinos za penziono bi imao maksimalnu vrijednost
izracunatu za cjelu godinu. Po ispunjenju obaveza za penziono osiguranje ili
fond Banka ne bi povlacila daljnja sredstva od uplata za tu svrhu.
·
Sam gradjanin bi mogao definirat maksimalnu
vrijednost uplata za penzioni fond ali ne manji od minimalnog iznosa
reguliranog zakonima.
·
IPPB-GB bi
suradjivala sa drugim organizacijama u stvaranju individualnog poslovnog kreditnog
rejtinga.
·
IPPB-GB bi
omogucila pristup podacima transparentno.
·
Gradjanin ukoliko nema posla ili prometa za
odredjeni mjesec ne bi bio podlozan placanju bilo kakvih dazbina drzavi i ne bi
bio duzan dostaviti bilo kakve formulare.
·
Gradjanin za obavljanje posla ne bi trebao potrebe
usluge knjigovodje.
·
Drzavna administracija bi preuzela obavezu
razvrstavanja poreza i knjigovodstva za individualne gradjane.
·
Maticni broj gradjanina bi mogao dobiti ulogu IPPB-a. (da bi se pomoglo u tranziciji)
·
Vise gradjana bi se moglo udruziti u obavljanju
nekog posla kroz Grupni Poslovni Poreski
Broj (GPPB).
·
GPPB
bi bio privremen. Trajao bi dok grupa okupljenih gradjana ne obavi posao ili
trgovinu.
·
Drzava bi uvela Poslovne Savjetodavne Urede po opcinama.
·
Uloga Poslovnog
Savjetodavnog Ureda bi bio dati najbolje preporuke i upute gradjanima iz oblasti kojom se bave. Pomogla
bi u pravljenje Poslovnog Plana, edukacijama, seminarima.
Rezime:
Drzava pojednostavljuje vodjenja
poreza. Gradjani bi se fokusirali na vodjenje poslova. Drzavna administracija
ili informacioni sustav bi preuzeli ulogu vodjenja knjigovodstva. Dakle cilj bi
bio da se fokus sa formalnih stvari i birokratskih pravila prebaci na konkretne
zadatke izvrsavanja posla ili trgovanja.
Tehnicki posmatrano svaka osoba bi
postala automatski zaposlena po stjecanju punoljetstva dobivanjem finansijskog
racuna na banci. Sve sto ostaje je izlaz na trziste predstavljanjem usluga ili roba
te zarade. Bez papirologije.
Strane banke imaju svoje
interese. Interesi sui m da uzmu dio sredstava kroz kontrolu nad transakcijama.
To je realnost koja se ne moze izbjec ali o kojoj je potrebno razmisit. To je
jak lobi i suprotstavljanje tom lobiju bi znacio neuspjeh u implementiranju
IPPB-a. Iz tog razloga prijedlog sadrzi i stavku koja bi dopustila Gradjanskoj
Banci da delegira dio poslova na private ili internacionalne banke. Uvjet bi
bio da su pristojbe minimalne i da postuju eticke norme koliko mogu ostvarivati
profita iz istih.
About
U ovom djelu se obicno napise nesto o sebi. Najradije bih
izostavio ovaj dio jer smatram da su ideje vaznije od ljudi i njihovih
kvalifikacija. Ipak da ne bude nesporazuma u smislu da nitko ne stoji iza
dokumenta dajem svoje ime.
Potpisnik dokumenta je Damir Dzemidzic.
Datum:
19/01/2021
REFERENCE
1. Politike,
F.M.R.i., Stanje na tržištu rada u
Federaciji BiH 2020.
2. OTVORITE
FIRMU U BIH ZA TRI DANA I SA 179KM. 10 Januar 2012 [cited 2021; Available
from: http://www.seo.ba/blog/biznis/otvorite-firmu-u-bih-za-tri-dana-i-sa-179km/.
3. Magazine, B. ŠTA VAM JE SVE POTREBNO ZA REGISTRACIJU OBRTA. 2018 [cited 2021; Available from: http://business-magazine.ba/2018/07/08/sta-vam-potrebno-registraciju-obrta/.
4. Softic S, I.E. Pregled mjera za stabilizaciju privrede u Bosni i Hercegovini.
2020 [cited 2021; Available from: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ba/Documents/about-deloitte/8.6.2020.%20BiH%20COVID-19.pdf.
5. hoću.ba. Freelancing u BiH- prava i obaveze. 2020; Available from: https://www.hocu.ba/indexphp/hocuinfo/freelancing-u-bih-prava-i-obaveze/.
6. de Bono, E., Simplicity. 2017: Penguin Books Limited.
7. Cambridge, U.o. The evolution of a misquotation. 2021; Available from: https://www.darwinproject.ac.uk/people/about-darwin/six-things-darwin-never-said/evolution-misquotation.
Nema komentara:
Objavi komentar